6º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design

Faap — São Paulo (SP)

Novembro/2004

Ensino e Pesquisa

O design como atividade crítica

Design as critical activity

Resumo

Este trabalho procura apresentar argumentos em prol da instrumentalização da pesquisa e do ensino em Design para a construção do Design como atividade crítica. Em outras palavras, busca-se sustentar a noção de que o Design, para além de sua circunscrição enquanto atividade técnica, pode constituir-se também como produtor de uma reflexão crítica sobre a cultura material e particularmente sobre os mitos e estereótipos reproduzidos nessa cultura sob a forma de “signos naturalizados". Tal argumentação é fundamentada em textos teóricos e ilustrada através da referência a uma dissertação de mestrado em Design.
Palavras-chave:Design, reflexão crítica, imaginário social

Abstract

This article proposes an argument in favour of the use of Design education and research as instrument of critical analysis. In other words, it argues for an understanding of Design as a potential producer of cultural and ideological criticism, rather than a contributor to technical and commercial developments. This argument is based on theoretical considerations and is illustrated through references to a recent Master's thesis in Design.
Keywords:Design, critical analysis, social imaginary

Referências bibliográficas

  • BARTHES, Roland. Mitologias. Trad.: Rita Buongemino e Pedro de Souza. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989. 8ª ed. 180p.
  • DIANA, Carla. The hybrid student: redefining Design. In: The Illustration issue: pictures to the rescue. AIGA journal of Graphic Design. New York, Volume 18, number 1, 2000. PP. 42-43. 54p.
  • FRIEDMAN, Mildred [et al.]; interviews by Steven Heller. Graphic Design in America: a visual language history. Catalog of na exhibition opening at Walker Art Center in Nov. 1989. New York, USA: Minneapolis and Harry N. Abrams, Inc. 1989. 256p.
  • HELLER, Steven. History Missing. [on line], Estados Unidos, First published in Print, September/October 2003. typotheque. Disponível: http://www.typotheque.com/articles/steven_heller.html[Capturado em 27 abril 2004].
  • What is Useful History? [on line], Estados Unidos, 16 de jan 2004. Speakup. Disponível: http://www.underconsideration.com/speakup/archives/001724.html#001724[Capturado em 25 abril 2004].
  • LASKY, Julie; HELLER, Steven. Borrowed Design: use and abuse of historical form. New York, USA: Van Nostrand Reinhold. 1993. 182p.
  • JOBLING, Paul; CROWLEY, David. Graphic Design: reproduction and representation since 1800. Manchester, UK: Manchester University Press. 1996. 296p.
  • LUPTON, Ellen. Low and high: Design in everyday life. In: BIERUT, M.; DRENTTEL, W., HELLER, S. & DK Holland (Edited by). Looking Closer: critical writigns on Graphic Design. New York, USA: Allworth Press and copublished with the American Institute of Graphic Arts, 1994. 256p. PP: 104-108.
  • MACDONALD, Nico. Some final thoughts on first things first. In: The Illustration issue: pictures to the rescue. AIGA journal of Graphic Design. New York, Volume 18, number 1, 2000. PP. 10-11. 54p.
  • PERLMAN, Janice E. O mito da marginalidade: Favelas e Política no Rio de Janeiro. Tradução: Waldivia Marchiori Portinho. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977. Coleção Estudos Brasileiros. 377p.
  • POYNOR, Rick. “The Time For Being Against”. [on line], Estados Unidos, AIGA. Disponível: http://www.aiga.org/resources/Content/2/1/7/documents/poynor_lecture.pdf[Capturado em 25 abril 2004]
  • TOORN, Jan van [interview by Elizabeth Resnick]. Keep your eyes open: Jan van Toorn on Dutch Design Education. In: The Illustration issue: pictures to the rescue. AIGA journal of Graphic Design. New York, Volume 18, number 1, 2000. PP. 38-40. 54p.