5º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design

UNB — Brasília (DF)

Novembro/2002

Design Digital

Opapel do design na busca da informação através da Web

TheroleofdesigninthesearchforinformationontheWeb

Resumo

Aexpansão da Internet suscita questionamentos em relação à capacitação da população para participar da Sociedade da Informação. Tal sociedade pode se constituir numa “sociedade de ignorância” se não souber organizar a informação recebida, se não aprender a decodificar as mensagens para uma educação apropriada, se não fôr acompanhada de democracia e cidadania", diz Bindé (1998). Neste artigo discutiremos questões relativas à busca de informação na Internet, focalizando o caso de jovens brasileiros com diferentes níveis de escolaridade.

Palavras-chave:

Webdesign, Internet, Busca da Informação

Abstract

The expansion of the Internet raises questions concerning people’s capacity to take part in the Information Society. Such a society might be made up of a “society of ignorance” if it does not know how to organize the information received, if it does not. learn how to decode the messages for an appropriate education, if it is not accompanied by democracy and citizenship, says Bindé (1998). In this article we discuss issues concerning the search for information on the Internet, focusing on the case of Brazilians with different levels of schooling

Keywords:

Webdesign, Internet, Information search

Referências bibliográficas

  • BATES, Márcia J. (1996) Human, Database, and Domain Factors in Content Indexing and Access to Digital Libraries and Intenet. University of California, Los Angeles, 1996. Disponível na Internet http://www.lis.gseis.ucla.edu/research/mjbates2.html#Text Acesso em nov. 2000
  • BINDÉ, Jérôme. (1999) What is the Future of the Media? in Mendes, C. & Larreta, E.R.(eds) Media and Social Perception, Rio de Janeiro : UNESCO/ ISSC/ EDCAM, 475-490.
  • BONSIEPE, Gui. (2000) Design as a Tool for Cognitive Metabolism: From Knowledge Production to Knowledge Presentation. International Symposium on the Dimension of Industrial Design Research Ricerca+ Design, Politécnico de Milão, 05/07/2000.
  • CANCLINI, Nestor G. (1998). Del arte a los medios: relatos sobre la interacción América Latina- Estados Unidos. Conferência Internacional Mídia e Percepção Social, 18-20 de maio de 1998, Instituto do Pluralismo Cultural, Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro.
  • LÉVY, Pierre (1999). The universal without totality, essence of cyberculture. in Mendes, C. & Larreta, E.R. (eds) Media and Social Perception, Rio de Janeiro : UNESCO/ ISSC/ EDCAM, 191-208.
  • PINHEIRO, Mauro (2000). Redesignando a WWW: o papel do design na democratização da World Wide Web. Dissertação de Mestrado, Departamento de Artes & Design, PUC-Rio, 28 de abril de 2000.
  • SPITZ, Rejane. (2000). Netizens, net-fringers and outsiders: Internet & WWW in developing countries, LASA2000, Latin American Studies Association, Miami, Florida, March 16-18, 2000, sem numeração de páginas.
  • SPITZ, Rejane (1999). Internet, the WWW & human communication: a new Tower of Babel?, in Couto, R.M.S. e Oliveira, A.J. (eds.) Formas do Design: por uma metodologia interdisciplinar, Rio de Janeiro: 2ABEditora Ltda., pp.103-127.
  • SPITZ, Rejane & MOTTA,Maria Inês Lemos (2000). Web Design e Inclusão Social. In anais da SIGRADI, Rio de janeiro, 2000.
  • WINOGRAD,Terry (1997). From Computing Machinery to Interaction Design. Standford University. Published online by permisssion from peter Denning and Robert metcalfe (eds.), Beyond Calculation: The Next Fifty Years of Computing, Springer-Verlag, 1997, 149-162