5º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design

UNB — Brasília (DF)

Novembro/2002

Gestão

Gestão do design nas organizações: proposta de um modelo de implementação

Design management in the organizations: a model of implementation

Resumo

O objetivo do presente artigo é propor um modelo para implementação da gestão do design nas organizações. Buscou-se em identificar fatores que permitam desenvolver uma visão sistêmica da organização que conduzam à definição de estratégias para implementação da gestão do design alinhadas ao perfil da organização.

Palavras-chave:

design, gestão do design, gestão da inovação tecnológica

Abstract

This paper propose a model of the implementation of design management in organizations. Factors to be considered in a systemic view were identified with the scope of to facilitate the design management insertion in organizations and to align implementation strategies and the organization profile.

Keywords:

design, design management, technological innovation management

Referências bibliográficas

  • BONSIEPE, G. Design, do material ao digital. Florianópolis, FIESC/IEL, 1997.
  • BÜRDEK, Bernhard E. Diseño – historia, teoria y práctica del diseño industrial. Barcelona, Editorial Gustavo Gili, 1999.
  • CENTRO PORTUGUÊS DE DESIGN. Manual de gestão do design. Portugal, 1997.
  • SANTOS, Flávio Anthero. O design como diferencial competitivo. Itajaí, Editora da Univali, 2000.
  • FRANCIS, A. New technology at work. Oxford, Clarendon, 1986.
  • HARRISON, T. Manual do gestor de produto. Portugal, Ed. Presença,1990.
  • KARJALAINEN, M. What is design management and what impact does it have in corporations? Design Management Forum, 2001. Disponível na internet http://www.geocities.com/des_mgt_forum em 20 de Julho de 2001.
  • MAGALHÃES, C. Design Estrategico: integração e ação do Design Industrial dentro das empresas. SENAI/DN - SENAI/CETIQT - CNPq - IBICT - PADCT - TIB, 1997.
  • MARKIDES, C. Strategic innovation. Sloan Management Review, Spring, 1997.
  • MARZANO, S. Suffusing the organization with design consciousness. Design Management Journal, Winter, 2000, p. 22-27.
  • QUARANTE, D. Elements do Design Industriel. Paris, Polytechnica, 1994.
  • ROGERS, E. M. Diffusion of innovations. New York, Free Press, 1995
  • ROY, R.; RIEDEL, J.C.H. The role of design and innovation in competitive product development. Second European Academy of Design Conference – “Contextual Design – design in Contexts”, Stockolm, Sweden, 23-25 April 1997.
  • SANKAR. Management of technological change. New York, Wiley-Interscience, 1991.
  • SERVIZI PER L'INNOVAZIONE TECNOLOGICA - SERVITEC. Glossario di Termini. Bergamo, Itália, 1999. Disponível na internet: http://www.servite.servitec/Glossario/Main.html em 25 Maio 1999.
  • SHETH, J.N.; RAM, S. Bringing innovation to market: how to break corporate and customer barriers. USA, John Wiley & Sons, 1987.
  • TORNATZKY, L.G.; FLEISCHER, M. The Process of Technological Innovation. Massachussets, Lexington Books, 1990.
  • TRUEMAN, M. Managing innovation by design – how a new design typology may facilitate the product development process in industrial companies and provide a competitive advantage. European Journal of Innovation Management, v.1, n.1, p. 44-56.
  • VALERIANO, D. L. Gerência em projetos: pesquisa, desenvolvimento e engenharia. São Paulo: Makron Books, 1994.
  • WOLF, B. O design management como fator de sucesso. Florianópolis: Abipti - Programa Catarinense de Design, 1998.
  • BOOG, G. G. O Desafio da competência : como enfrentar as dificuldades do presente e preparar sua empresa para o futuro. São Paulo, Best Seller, 1991.
  • ORLIGOWSKY, W. The duality of technology: rethinking the concept of technology in organizations. Organization Science, v. 3, 1992, p. 398-426.
  • PRAHALAD, C.K.; HAMEL, G. The core competence of the corporation. Havard Business Review, May June, 1990, p. 135-147.