4º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design

Feevale — Novo Hamburgo (RS)

Outubro/2000

Metodologia de Projeto

"Ali pineapple is a prickle" um estudo da freqüência e seqüência de uso de componentes e sub-componentes no processo de desenho infantil

Resumo

Este artigo apresenta alguns resultados de uma investigação conduzida durante quatro anos, onde crianças entre 4 e 8 anos foram observadas desenhando, no contexto da Redlandds Primary School. Reading, Inglaterra. A discussão incide sobre a presença de comulwlirltuler no processo de desenho. no que se refere ao desenho de observação na escola, explorando o quê (estudo da freqüência) e como (estudo da seqüência) as crianças desenham. Não obstante, as questões levantadas neste artigo estão diretamente relacionadas com uma nova perspectiva analítica baseada em pressupostos metodológicos de caráter ctnográfico.

Palavras-chave:

processo de desenho, etnografia. desenho de observação

Abstract

This paper presents some results o.f a study undertaken with subjects aged 4 to 8 years old drawing.from observation within the contexr ofthe Redlands Primary School, in Reading, United Kingdom. The main discussion concerns the presence of commonalities in the drawing process observed objecrs ar school. exploring 111/tnt (thefrequer.cy study) and /to" (lhe sequence swdy) chi/dren draw. Furthermore. the discussion presented here are related to a new approach under an analytical and methodological perspecrive within an ethnograpfic basis

Keywords:

drawing process, ethnography, observational drawing

Referências bibliográficas

  • ARNHEIM, R. Art and visual perception: a psychology of the creative eye. Berkeley, Los Angeles & London: University of California Press, 2·edição, 1954) 1984.
  • Coutinho, S. Towards a methodology for studying commonalities in the drawing process of young children, vol. I, Tese de Doutorado, Thee University of Reading, Department ofTypography & Graphic Communication, Inglaterra, 1998.
  • Coutinho, S. Um mar na estrela de Hassan: em busca de uma metodologia para estudar o processo de desenho infantil" . In. : Anais do X Encontro Nacional da APAP, São Paulo, vol.2 ,1999. p.139- 147.
  • Cox. M. V. Children's drawings. London: Penguin Books, 1992.
  • FREEMAl, N. H. Process and product in children's drawings". ln.: Perception, vol.l. 1972, p. 123-140.
  • FREEMAl, N. H. Children's drawings - cognitive aspects. In: Journal ofChild Psychology and Psychiatry. vol.17, 1976, p. 345-350.
  • FREEMAl, N. H. How young children try 10 plan drawings''. In: The child's representatíon of the world, editado por George Butterworth. New York & London: Plenum Press. 1977, p. 3-29.
  • FREEMAl, N. H. Strategies ofrepresentation in young children. London: Academic Press. 1980. GOLDSMITH, E. Research into ilLustration: an approach and a review. Cambridge, London, New York, New Rochelle, Melbourne, Sydney: Cambridge University Press, 1984.
  • GOODNOW, J. J. Children's drawing. London: Fontana, 1977.
  • GOODNOW, J. J. Visible thinking: cognitive aspects of change in drawing''. ln.: Child Development, vol.49, 1978. p.637-641.
  • LUQUET, G. H. Les dessins d'un enfam. Paris: Alcan, 1913.
  • LUQUET, G. H. Le dessin enfantin. Paris: Alcan, r1921/1969.
  • PILlAR, A. D. "What do children think about the drawing process". In.: JournaL of Art & Design Education, vol. 17, no 1 , 1998, p. 81-84.
  • VAN SOMMERS, P. Drawing and cognition: descriptive anel experimental studies of graphic production processes. Cambridge: Cambridge University Press. 1984.