2º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design

UEMG — Belo Horizonte (MG)

Novembro/1996

Ergonomia

Considerações no Design de carteiras escolares da pré-escola para uma adequada postura de trabalho

Resumo

Investigar, analisar e definir critérios para uma adequada postura dos usuários em postos de trabalho são um dos principais aspectos nas pesquisas do Design e da Ergonomia, especialmente em se tratando do desenvolvimento e projeto de produtos, como exemplo a carteira escolar da pré-escola.

A observação "in loco" e a bibliografia especializada apresentam argumentos suficientemente básicos para esta investigação. Assim, ao analisar posturas de trabalho encontradas nas carteiras escolares e ao definir condições mínimas de conforto e integridade fisica, apresentam-se considerações básicas ao designer para intervir em projetos referentes ao Mobiliário Escolar.

Palavras-chave:

design, posto de trabalho, pré-escola

Abstract

To search, analyse and determine judgments for an adequate work posture are one the aspect principal in research of the Design and Ergonomics, specialy in if treating of development and design of the products, as instance desk school of the preschool. The observation "in loco" and the specialized bibliography present arguments enoughment basics for this research. Thus, to analyse work posture meeting in desk school and to determine conditione least of the confort and wholeness physical, present consideration least to designer for intervene in design concerning in the school furniture.

Referências bibliográficas

  • AKERBLOM, B.; Standing and sitting posture; Stochholm; A.B.N. Bokhandeln; 1948.
  • BENNETT, H.E.; School Posture and Seating; Boston; Ginn; 1928.
  • BUTI, L.B.; L'ergonomia; Ottagono; 116; 1995.
  • DRURY, C.G. & COURY, B.G.; A methodology for chair evaluation; Applied Ergonomics; 13 (03): 195- 202; 1982.
  • FLOYD, W.F. & ROBERTS, D.F.; Anatomical and Physiological principies in chair and table design; Ergonomics; 02 ( ): 1-16: 1958.
  • FLOYD, W.F. & WARD, J.S.; Anthropometric and Physiological considerations in school, office an factory seating; Ergonomics; 12 (02): 132-139: 1969.
  • __ ; Posture in industry; Int. J. Prod. Res.; 05 ( ): 213- 224; 1967.
  • GRIMSRUD, T.M.; Humans were not created to sit and why you have to refurnishyour life; Ergonomics; 33(03): 291 - 295; 1990.
  • RIRA, D.S.; An ergonomic appraisal of educational desks; Ergonomics; 23 (03): 213-221; 1980.
  • IIDA, I. ; Ergonomia - Projeto e Produção; São Paulo; Edgard Blucher; 1990. IBV - INSTITUTO DE BIOMECANICA DE
  • VALÊNCIA; Guia de recomendaciones para e! Diseno de Mobiliaria Ergonomico; Valência; IBV; 1992.
  • KARVONEN, M.J. et alli; Preliminary report on the sitting postures os school children; Ergonomics; 05 (): 471-477; 1962.
  • KEEGAN, J.J.; Alterations of the lombar curve; Journal of Bone and Joint Surgery; 35: 589-603; 1953.
  • MANDAL, A.C.; The correct height of schoolfurniture; Human Factors; 24 (03): 257-269; 1982.
  • OXFORD, H.W.; Anthropometric data for Educational chairs; Ergonomics; 12 (02): 140-161; 1969.
  • PAGE, A. et alli; Methodology to analyse and evaluate furniture: application to school jurniture design; 14th IEA - Toronto; 1994.
  • PASCHOARELLI, L.C. e SILVA, J.C.P.da; Levantamento Antropométrico com crianças da Préescola da cidade de Bauru-SP; Estudos em Design; 03(02): 99 - 114; 1995.
  • PERRONE, R.A.C.; A busca da equação entre o móvel e o imóvel; Jornal da USP; 19 a 25/04/1993; p.09.